IndexLast Update: 2025-08-06 14:45:27
Snelheidsovertredingen zijn niet omdat mensen slecht zijn, maar omdat het probleem, namelijk het conflict tussen willen opschieten, goed idee, en veiligheid, ook een goed idee, door langzaam rijden, regels en sancties niet wordt opgelost. Oplossingen die verkeer vertragen door gevaar te veroorzaken, zoals verkeersdrempels, helpen nog minder want die doen precies de twee dingen die je niet wil, gevaar veroorzaken en vertragen, en maken het conflict alleen maar groter. Het conflict maak je kleiner door de voordelen van snel rijden te onderkennen en waar mogelijk de weg er op in te richten en het toe te laten. Op plaatsen waar snel rijden dan niet kan zal het ook minder nodig zijn. Er is immers een alternatief. Ook zal er begrip zijn voor de situatie, waardoor regels minder vaak zullen worden overtreden en ergernis en agressie minder zullen worden, wat beide bijdraagt aan een grotere veiligheid. Bijvoorbeeld verregaande snelheidsbeperkingen op doorgaande wegen wanneer deze door woonwijken lopen of bij stoplichten kunnen niet werken. De wegen moeten om de woonwijken heen. Dit probleem zit niet in de mensen, maar in het conflict tussen doorgaande weg en woonwijk.
Hetzelfde geldt voor het terugdringen van het autoverkeer. Ook dit houdt het conflict in stand. Mensen zullen blijven willen autorijden. Dit gaat niet weg. In plaats van het terug te dringen moet je het dus regelen. Dat maakt dat het beter gaat functioneren en dus de voordelen van autoverkeer beter worden benut met minder overlast. Positief in plaats van negatief denken en investeren dus.
Wat direct al zou kunnen helpen is aandacht voor zaken die de doorstroming nodeloos vertragen door mensen zelf. Bijvoorbeeld aansluiten als het verkeer stilstaat zodat voorsorteervlakken niet onnodig worden geblokkeerd en er minder mensen onnodig in een file komen te staan. Dicht op elkaar rijden, snel optrekken en hard remmen werken averechts omdat ze leiden tot onverwacht versnellen en vertragen en daardoor tot spookfiles en ongelukken. Normaal invoegen en ritsen. Doorrijden tot het eind en allemaal er een auto tussenlaten. Als iedereen dat zo doet gaat het veel beter. Zoals het nu gaat, staat voor een wegversmalling van twee naar één baan het verkeer stil en is daarna de weg leeg. Dit klopt niet. De halve wegbreedte is in principe ongeveer de halve snelheid en niet snelheid nul. Dit komt door onhandig doen en kan verbeteren door beleid en bewustwording gericht op doorstroming.
Hoe dan ook is verkeer altijd onveilig en gaat het erom veiligheid en doorstroming samen te optimaliseren. Doorstroming en verkeersveiligheid zijn doelen. Vertragen is geen doel maar een ongunstig middel omdat het de doorstroming belemmert en daarom moeilijk zal worden geaccepteerd en het geen bijdrage levert aan de oplossing van het conflict tussen doorstroming en veiligheid. Oplossingen die dit wel doen zijn het scheiden van verkeersstromen, goede parkeervoorzieningen, waardoor verkeer in binnensteden kan afnemen, en alternatieven die het verkeer verminderen, zoals openbaar vervoer, decentralisatie, bijvoorbeeld van medische voorzieningen, en thuiswerken. Wat ook misschien helpt is een andere kijk op de snelheidsbeperkingen om de veiligheid te vergroten. Deze zijn niet "goed", maar helaas noodzakelijk. Dit zal acceptatie misschien vergemakkelijken. Zeker als politiek en overheden zich maximaal inspannen om snelheidsbeperkingen alleen toe te passen wanneer het echt niet anders kan.
Belemmeren van het verkeer om de veiligheid te vergroten werkt niet omdat het geen bijdrage levert aan de oplossing van het conflict tussen doorstroming en veiligheid. Hierdoor zal het niet worden geaccepteerd en alleen in stand kunnen worden gehouden door handhaving, wat leidt tot meer conflicten.