IndexLast Update: 2025-07-27 13:26:56

Veiliger door gevaar?

Verkeersdrempels verhogen de verkeersveiligheid omdat ze dwingen tot langzamer rijden is de theorie. In eerste instantie zijn ze echter een gevaar. Ze maken uitwijken moeilijker en leiden af van ander verkeer, zoals voetgangers. Bij gladheid worden het zelfs lastige obstakels die dwingen tot sneller rijden dan verantwoord omdat je er anders misschien niet overheen komt. Het idee is echter dat het in tweede instantie langzamer rijden om het gevaar te verminderen, meer veiligheid oplevert dan het gevaar dat de verkeersdrempels zelf in eerste instantie veroorzaken. Klinkt omslachtig, gevaar veroorzaken om het veiliger te maken en dit is het ook. Meestal veroorzaken dit soort oplossingen dan ook alleen overlast. Gevaarlijke situaties veroorzaken om het verkeer veiliger te maken is geen goed concept. Veiliger maken doe je door gevaarlijke of conflictsituaties weg te nemen, waardoor bovendien doorstroming verbetert. Ook gaat het gevaar veroorzaken om het te verminderen ervanuit dat mensen niet normaal kunnen denken en doen en daarom maak je een rare hobbel in de weg, een idiote maatregel tegen verondersteld idioot gedrag. Als je mensen behandelt alsof ze idioot zijn, wat zou je dan terug krijgen?

De reden dat mensen langzamer gaan rijden bij verkeersdrempels is duidelijk. Als je te snel over een verkeersdrempel heen rijdt, komt de onderkant van je auto op de stenen en gaat hij kapot. Dus koop je een SUV met spijkerbanden en ros je er gewoon overheen. Het is echt niet zo dat mensen door verkeersdrempels beter gaan opletten. Vijandelijke maatregel leidt tot vijandelijk gedrag.

Verder zijn verkeersdrempels gewoon vervelend. Ze liggen in de weg, zien er niet uit, domineren het straatbeeld en zijn niet alleen hinderlijk voor auto's maar ook voor fietsers, voetgangers, denk aan mensen die slecht ter been zijn, en spelende kinderen. Hetzelfde geldt voor andere gelijksoortige voorzieningen, zoals onnodige versmalde doorgangen, paaltjes en stoplichten zo afgesteld dat ze altijd dwingen tot stoppen om daarna direct weer op groen te gaan. Voor flitspalen geldt het ook. De weg ziet eruit als een gevangenis en de almachtige politiek manifesteert zich overal. Natuurlijk remmen mensen af bij de flitspalen en controles, waardoor het lijkt alsof de snelheid eruit gaat, maar ondertussen zijn ze afgeleid van het verkeer zelf. Het plotseling vertragen en daarna weer versnellen leidt vervolgens tot spookfiles.

De achterliggende gedachte is steeds dezelfde, namelijk dat mensen niet normaal kunnen nadenken en van kwade wil zijn, waardoor het nodig is dat de overheid mensen opvoedt met campagnes als "let op uw snelheid", alsof het nog mogelijk is dit niet te doen met alle regels en sancties, of "rij met je hart", alsof de regels daar nog ruimte voor laten, maar het meest belangrijk zijn zeer strenge sancties bij ook maar de minste overtreding. Vanzelfsprekend is dit niet bedoeld als een gemakkelijke manier van geld ophalen met als politiek correct excuus de verkeersveiligheid wordt er gezegd, maar dit is wel het resultaat en wat er wordt gedaan. En als mensen dan door alle beperkingen hun aandacht niet meer bij het autorijden kunnen houden en in slaap vallen, volgt een campagne "wordt geen slaaprijder"...