IndexLast Update: 2025-07-26 14:21:54
Heel veel belastinggeld uitgeven om een heel ingewikkeld systeem te bouwen om daarmee meer belastinggeld te innen, namelijk het belastinggeld dat al werd geïnd werd plus wat nodig is voor het nieuwe apparaat en dan nog wat erbij en zo het file probleem op te lossen. Goed idee, meteen doen. Bovendien zit er een theorie achter. Mensen staan namelijk voor niets in de file. Het is onbewust autogebruik en dit kun je tegengaan door er een tarief op te zetten. Onbewust autogebruik. Onbewust in de file. Onbewust naar een parkeerplaats zoeken. Onbewust brandstofprijzen betalen. Onbewust parkeertarief betalen. Onbewust 's ochtends om 5.30 uur naar je werk om de file voor te zijn. Onbewust 's avonds om 20.00 uur terug om erachteraan te komen, wat dan niet lukt, want er staat altijd file. Onbewust, dat is de reden dat de files er staan, mensen zijn zich er niet van bewust. Maar dat is eenvoudig op te lossen, tarief erop, probleem voorbij en je verdient er nog aan ook, typische win win situatie. Doen dus.
Maar misschien werkt het toch niet helemaal zo. Misschien staan mensen wel in de file omdat dit toch nog het meest snel, praktisch en goedkoop is, hoe slecht ook, en niet omdat ze geschift zijn. Hier een tarief op zetten, maakt dat mensen een (nog) ongunstiger oplossing moeten gaan zoeken voor hun vervoersprobleem en dit is uitsluitend verlies. Als de files geen reden hadden, zouden ze er niet zijn.
Zelfs tegen onbewust autogebruik helpt het tarief overigens niet, want als mensen de brandstofprijzen onbewust betalen, is het niet waarschijnlijk dat ze de kilometerheffing ineens bewust gaan betalen, zeker niet als deze, in tegenstelling tot de brandstofprijs, automatisch gaat worden afgeschreven. Zelfs voor de onwaarschijnlijke theorie erachter werkt de oplossing dus niet, maar dit terzijde.
Files zijn geen oorzaak maar een gevolg of symptoom van een transportprobleem. Het zijn dan ook niet de files maar het achterliggend transportprobleem dat moet worden opgelost. Door met de kilometerheffing het transport duurder te maken wordt het transportprobleem alleen vergroot en het resultaat kan dan alleen maar slechter zijn dan de files van nu. Dat het file probleem zo onzichtbaar kan worden gemaakt zal best. Geplande begintarieven zeggen in dit soort situaties weinig. Tarieven zullen net zo lang worden verhoogd totdat het gewenste effect is bereikt. Het helpt echter niet, want het achterliggende transportprobleem wordt niet opgelost en het optisch effect van minder files zal dus gecompenseerd moeten worden. Hoe dit zal gaan weet niemand, maar dat de oplossing slechter zal zijn dan de files van nu is zeker, anders was deze oplossing al gekozen en waren de files er niet geweest. Mensen staan namelijk niet in de file omdat het leuk vinden of dom zijn en kunnen daar niet zonder meer mee stoppen.
Het nieuwe systeem zal duur zijn. Kastjes in auto's, zend- en ontvangsystemen, netwerk, administratie. Natuurlijk zijn dit eenmalige kosten, maar ook eenmalige kosten moeten worden terugverdiend. Bovendien zijn veel van de kosten helemaal niet eenmalig maar blijvend omdat het systeem zal blijven moeten worden onderhouden. Deel van het geld uit de kilometerheffing zal nodig zijn en blijven om hem in stand te houden. Juist, eerst belastinggeld betalen om een systeem op te zetten om nog meer te gaan betalen en daarna blijven betalen om dat systeem in stand te houden, betalen om te betalen dus, het principe van een bodemloze put.
Wat is de winst? We hebben toch al brandstofaccijnzen? Dit is in feite toch ook een kilometerheffing, maar met een veel goedkopere heffingsmethode en een toegevoegd milieu effect, de vervuiler betaalt? Ja, maar met de kilometerheffing kan exact worden betaald voor waar en wanneer je rijdt, sorry, stilstaat in de file. Hiermee is het enige verschil tussen de brandstofaccijns en de kilometerheffing nog het ter discussie staande spitstarief, zeg maar het extra belasten van de files. Ook kilometerheffen is gewoon rekeningrijden, betalen om in de file te staan. Is het verhogen van de brandstofaccijnzen dan beter? Ja. Het is ook geen oplossing voor het transportprobleem, maar wel een goedkopere geen-oplossing. Verder is rekeningrijden natuurlijk een denivellerende maatregel. Individueel vervoer alleen voor de rijken.
Tot op heden is de file zelf de beste bestrijder van het file probleem. Mensen doen alles dat ze kunnen om eronderuit te komen. Daar een heffing op zetten voegt alleen een heffing toe. Ook het doorbelasten van de automobilist hoeft niet verder te worden verbeterd en zeker niet tegen extra kosten. De automobilist doorbelasten gaat prima zoals het nu gaat. Ook daar zit het probleem niet. Bovendien is belastinggeld niet door de overheid, maar door burgers verdiend en niet bedoeld voor speelgoed als een automobilistencontrolesysteem.
Nederland heeft te veel transport op een te klein oppervlak en dit los je niet zomaar op. Het volledig wegnemen van het transportprobleem zal zeer lastig tot onmogelijk zijn en een totaaloplossing bestaat niet. Daarvoor is het probleem te structureel en wijdverbreid. Zoeken naar een totaaloplossing is tijd en geldverspilling en onderschatting van het probleem en overschatting van jezelf. Het enige mogelijke is, is van geval tot geval kijken en oplossen, bijvoorbeeld door verbetering van wegen en doorstroming en parkeermogelijkheden, verbeteren van het openbaar vervoer en door ervoor te zorgen dat mensen zich minder vaak hoeven te verplaatsen, bijvoorbeeld door telewerken of verschuiving van werktijden. Minder eenvoudig maar wel heel nodig zijn goede parkeervoorzieningen in en rondom steden en verbetering van het openbaar vervoer. Positieve in plaats van negatieve investeringen dus.
Verbieden, beboeten of belastingheffen lost geen problemen omdat het uitsluitend huidige oplossingen minder gunstig maakt, de feitelijke situatie niet verandert en geen nieuwe oplossingen biedt. Problemen los je op door oplossingen te bieden, niet door bestaande oplossingen moeilijker of onmogelijk te maken. Dit maakt problemen. Belastingheffen hiervoor werkt niet en nodeloos duur en ingewikkeld belastingheffen nog minder. Hopelijk kan de kilometerheffing ooit definitief worden afgedaan als een onzinnig idee, waaraan nu genoeg tijd en geld is verspild en dat te lang echte oplossingen in de weg heeft gestaan. Desnoods blijven de files wat ze zijn en wordt het belastinggeld besteed aan onderwijs of gezondheidszorg. Dit is hoe dan ook beter dan het te gebruiken voor het creëren van nog meer overlast voor het transport in Nederland.