IndexLast Update: 2025-08-12 14:13:03
Wat heb je eigenlijk aan het eruit halen van de snelheid behalve dat het geld oplevert? Van langzamer rijden wordt het veiliger is het idee. Echter, absoluut veilig is het alleen als alle verkeer stilstaat. Dus doorstroming helemaal niet laten gaan ten koste van veiligheid kan alleen door het verkeer stil te zetten. Verkeer is altijd onveilig. Steeds langzamer rijden is geen oplossing voor dit probleem, hooguit een verzachting. Bovendien wil niemand langzaam rijden, want snel rijden is leuker en efficiënter. Langzaam rijden zal dus moeten worden opgelegd en mensen zullen de regels blijven overtreden omdat daar goede reden voor is. De regels staan niet toe wat mensen eigenlijk willen en blokkeren natuurlijk gedrag.
Onveiligheid komt niet zozeer door een hoge snelheid, maar vooral door snelheidsverschillen. Bijvoorbeeld als enige 100 rijden op een weg waar de anderen 30 rijden is gevaarlijk, maar als enige 30 rijden op een weg waar de anderen 100 rijden ook. Het probleem is niet dat iemand die te snel rijdt zijn snelheid niet onder controle heeft, zoals voortdurend wordt beweerd, maar dat anderen niet op de hoge snelheid rekenen omdat deze niet zou mogen voorkomen, waardoor er ongelukken gebeuren. Niet de te hoge snelheid, maar het afwijken van het gemiddelde doordat de regels worden overtreden levert het gevaar.
Een voorbeeld typisch voorbeeld uit "wegmisbruikers" is het volgende. Iemand rijdt met 180 langs een file die 100 rijdt. Natuurlijk wordt hij direct aangehouden. Hij ziet echter het probleem niet en zegt dat hij zijn snelheid gemakkelijk aankan. De dienstdoende handhaver is het daar vanzelfsprekend niet mee eens en begint de man te kleineren en uit te leggen dat zijn rij-capaciteiten onvoldoende zijn voor zijn hoge snelheid. Maar wat is het echte gevaar? Het gaat niet om de absolute snelheid maar om het snelheidsverschil met de anderen. De man heeft een snelheid heeft waar niemand op rekent. Hij kan het zelf vast aan, maar anderen rekenen niet op hem en daar komen ongelukken van, bijvoorbeeld door invoegen ervanuitgaande dat hij 100 rijdt waardoor er ineens veel te weinig ruimte is. De regel 100, het feit dat de overgrote meerderheid zich er aan houdt en dit ook verwacht van anderen maakt het gevaarlijk 180 te rijden. Dit geldt voor iedereen en ligt niet aan de capaciteiten van de persoon en ook niet aan zijn intentie, maar aan het feit dat hij niet bij dit effect heeft stilgestaan, maar kennelijk weet de beter wetende handhaver het ook niet of is deze op zoek naar zwartmaken of conflict om kijkcijfers te verhogen. Uit een groep alleen slechte gevallen tonen en deze zwart maken gaat overigens aardig richting discriminatie.
Naarmate de regels strenger en gevoelsmatig onredelijker worden zullen overtredingen vaker voorkomen, waardoor het gevaar zal toenemen. De vlucht vooruit om schijnbare veiligheidswinst te blijven halen uit langzamer rijden is de regels steeds strenger maken en sancties op overtredingen steeds zwaarder maken. Omdat het dan steeds onredelijker wordt, wordt steeds meer handhaving en worden steeds meer regels nodig. Dit wordt al snel een vicieuze cirkel en dan mag er op een gegeven moment niets meer.
Daarnaast leiden de strengere regels steeds meer tot verlies van aandacht, want mensen zijn meer bezig met de regels dan met autorijden, ergernis en zelfs agressie en leveren de regels zo aan de andere kant toch weer gevaar op. Het optimum is een redelijke, begrijpelijke maximum snelheid, die iedereen van nature zou rijden. Niet zo snel mogelijk, maar ook niet zo langzaam mogelijk. Dit is zowel het meest efficiënt als het meest veilig.